Klerenzooi

De meeste mensen vinden het fijn om goed gekleed voor de dag te komen. En dan graag vandaag ook weer net een beetje anders dan gisteren. De kledingindustrie voorziet graag in deze behoefte. Helaas gebeurt dat niet altijd met zorg voor het milieu. In deze blog leg ik uit waar dat in zit en laat ik zien dat er ook slimmere manieren zijn om er tiptop uit te zien.

Kledingberg
In Nederland vinden we kleding kopen een erg leuke bezigheid. Uit het onderzoek “Measuring the Dutch Clothing Mountain” [1] blijkt dat de gemiddelde Nederlander elk jaar wel 46 nieuwe kledingstukken aanschaft. Dat is bijna 1 nieuw kledingstuk per week!

Al die nieuwe kleding belandt vervolgens in onze al goedgevulde kledingkast. Volgens dit onderzoek bevat onze garderobe gemiddeld maar liefst 173 kledingstukken, inclusief schoenen en accessoires zoals tassen en riemen. Bijna een derde hiervan (zo’n 50 stuks) is het laatste jaar niet gedragen.

Ondanks onze kooplust blijft volgens de onderzoekers nog zo’n 6.5% van alle geproduceerde kleding achter bij de fabrikant, groothandel of winkelier. Het gaat dan om honderdduizenden stuks. Een deel hiervan gaat naar liefdadigheidsinstellingen maar de luxere merken laten hun ‘overschotten’ liever vernietigen in de verbrandingsoven om hun goede naam te beschermen. Zonde natuurlijk!

Vuile was  

Aan de productie en het gebruik van kleding kleven een aantal belangrijke nadelen voor het milieu. Het gaat hierbij grofweg om het volgende [2]:

  • Water: Er is veel water nodig voor het verbouwen van katoen (waar veel kleding van gemaakt is) en het wassen van kleding. Op de plekken waar katoen wordt verbouwd is water vaak schaars.
  • Energie: Er is veel energie nodig voor het produceren van de katoenen stof, het maken van de kleding, het transport van de kleding naar Nederland en tot slot voor het wassen van de kleding. Op die manier levert kleding ook een belangrijke bijdrage aan de klimaatverandering.
  • Landbouwgrond: Er is er veel landbouwgrond nodig voor de teelt van katoen. Het gaat om ongeveer 2,5% van alle beschikbare landbouwgrond, een gebied 10 keer zo groot als Nederland.
  • Vervuiling: Bij de teelt van katoen worden grote hoeveelheden (kunst)mest en pesticiden gebruikt. Ook worden er gevaarlijke chemicaliën gebruikt bij het kleuren en bleken van stof en het reinigen van kleding. Dit leidt tot bodem- en watervervuiling.

In de onderstaande figuur is deze impact nog wat specifieker gemaakt voor een populair kledingstuk: de spijkerbroek.

Milieu impact van een spijkerbroek [2]

Uit de mode
We kopen geen nieuwe kleding omdat we het nodig hebben maar om onze identiteit vorm te geven.
De slimme marketing mensen van de kledingindustrie weten dit heel goed en zorgen ervoor dat er iedere jaar weer andere kleuren, vormen en patronen horen bij jouw unieke persoonlijkheid. Via sociale media is de brede communicatie daarvan een peulenschil. Om erbij te blijven horen, moeten we steeds nieuwe kleding kopen. Bij dit verdienmodel is kwaliteit minder van belang: een kledingstuk blijft immers maar kort in de mode dus het hoeft niet lang mee te gaan [3].

Sommige aanbieders proberen los te komen van dit verdienmodel waarbij kleding snel bij het afval belandt. Een mooi voorbeeld daarvan is Cees n Co [4]. Zij maken en verkopen overhemden met een tijdloos design. Er is ook veel zorg besteed aan de keuze van het materiaal. Belangrijk daarbij is dat de overhemden lang mooi blijven en dat ze na gebruik veilig kunnen worden gerecycled. In verband met dat laatste hebben ze ook statiegeldsysteem waarbij je geld terugkrijgt als je je afgedragen shirt na gebruik weer aan hen retourneert.

Een klassiek shirt van Cees n Co met statiegeld [4] en een lease spijkerbroek van MUD Jeans [5]

Niet kopen maar…

Er zijn tegenwoordig ook leuke alternatieven voor het kopen van kleding. In de eerste plaats kun je bijvoorbeeld een spijkerboek leasen bij MUD Jeans [5]. Je betaalt hierbij een vast bedrag per maand voor het gebruik van een jeans. De jeans wordt geleverd met een retourenveloppe waarmee je je afgedragen spijkerbroek weer kunt terugsturen naar MUD Jeans. Zij verwerken de geretourneerde jeans tot garens die weer worden gebruikt voor het maken van nieuwe kleding.

Daarnaast kun je ook kleding delen met anderen. Dat kun je natuurlijk zelf organiseren in de buurt of met vrienden maar er komen ook steeds meer bedrijven die hiervan hun business hebben gemaakt. Lena is hiervan een leuk voorbeeld [6]. Lena zou je kunnen zien als een bibliotheek voor kleding. Ze werken met een abonnementsmodel gebaseerd op punten (zie hieronder). Met een abonnement van 100 punten kun je voor 100 punten aan kledingstukken lenen. Een mooie jurk vertegenwoordigt hierbij meer punten dan een simpel T-shirt. Als je het kledingstuk weer inlevert komen de punten van je abonnement weer vrij zodat je wat anders kunt lenen.

Het puntenabonnement van kledingbibliotheek Lena [6]

Oud vuil

Elke Nederland dankt ieder jaar 40 kledingstukken af [1]. Hiervan verdwijnt meer dan 50% (24 stuks) eerst in de afvalbak en vervolgens in de verbrandingsoven. Een kleine 20% van de afgedankte kleding wordt gerecycled tot bijvoorbeeld poetsdoek of verhuisdeken. Slechts zo’n 30% gaat richting het tweedehandscircuit voor hergebruik.

Er zijn inmiddels een aantal bedrijven die willen voorkomen dat kleding wordt verbrand. Het bedrijf Loop.alife uit Amsterdam zamelt oude truien in en verwerkt deze tot nieuwe garens [7]. Van deze garens maken ze weer nieuwe hippe kleding zoals truien, vesten en sjaals. Het Groningse bedrijf Van Hulley pakt het weer net iets anders aan. Als je favoriete overhemd echt af is dan kunnen zij daar nog een mooie boxershort van maken [8]. De boxershorts worden gemaakt door vrouwen die nog niet beschikken over de juiste papieren voor de arbeidsmarkt. Bij Van Hulley doen ze werkervaring op en volgen ze ook een opleiding. Dat is dubbel voordeel voor de maatschappelijk dus. Top!

Een hippe hoody van gerecyclede wol van Loop.alife [7] en leuke boxershorts van Van Hulley [8]


Tips

  • Overweeg eens de aanschaf van een tweedehands kledingstuk. Of probeer kleding die je zelf niet meer leuk vindt te verkopen via een tweedehands kledingzaak of Marktplaats. Dat kan een aardig zakcentje opleveren.
  • Wellicht is het ook leuk om eens te experimenteren met het delen van kleding. Dan kun je een kledingstuk dat je niet meer leuk vindt eenvoudig omruilen voor iets anders.
  • Als je toch iets nieuws wilt kopen, kies dan kwalitatief goede kleding met een tijdloos design. Deze kleding is bij aanschaf vaak wel wat duurder maar je zal ze vaker en langer dragen. Op die manier kun je op den duur toch aardig wat geld besparen.
  • Koop bij voorkeur ook kleding die duurzaam is geproduceerd. Deze site kan je helpen bij het vinden van de juiste aanbieders van dit soort kleding: https://www.degoedegids.nl.
  • Gooi kledingstukken die nog gedragen kunnen worden nooit in de vuilnisbak maar lever ze in bij een kledinginzamelpunt. Via deze site kun je eenvoudig inzamelpunten van ReShare (Leger des Heils) vinden: https://www.reshare.nl/Map).
  • Droog je kleding aan de waslijn in plaats van in de droger. Dat scheelt veel energie en je kleding blijft veel langer mooi.

Bronnen:

[1] MVO Nederland: Nederlanders kopen veel meer kleding dan nodig
(
https://mvonederland.nl/nieuws/nederlanders-kopen-veel-meer-kleding-dan-nodig )

[2] Gebaseerd op informatie uit het boek ‘De Verborgen Impact’ van Babette Porcelijn

[3] Gebaseerd op informatie uit het boek ‘Material Matters’ van Thomas Rau en Sabine Oberhuber
[4] Cees n Co – classic shirts
(
https://www.cees-n-co.com )

[5] MUD Jeans – lease a jeans

(http://www.mudjeans.eu/lease-a-jeans )

[6] Lena – fashion library

(http://www.lena-library.com/subscription/info )

[7] Loop.alife – 100% circulaire collectie

(https://loopalife.com )

[8] Van Hulley – de boxer met een goed verhaal

(https://www.vanhulley.nl )

Marc Breugem

Marc Breugem

Expert Circulariteit

Marc is bij Planet 3P0 expert op het gebied van circulariteit. Via zijn bedrijf Gumbeer helpt hij bedrijven om over te schakelen naar een circulaire bedrijfsvoering.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.